
 
 
 
 
 



2 

 

 

SADRŽAJ: 

 
 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA ................................................................. 3 
 
 
II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA .............. 8 
 
 
III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................. 12 
 
 
IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 
KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ....................................................................................................... 13 
 
REGULATORNA TELA ............................................................................... 13 
 
DRŽAVNI ORGANI ..................................................................................... 15 
 
KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ....................................................................................................... 16 
 
 
V  PROCES DIGITALIZACIJE ............................................................... 17 
 
 
VI  PROCES PRIVATIZACIJE ................................................................. 18 
 
 
VII ZAKLJUČAK .................................................................................... 19 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



3 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA 

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleţeno je više sluĉajeva koji ukazuju 

na moguće povrede slobode izraţavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Lider Srpske napredne stranke, Tomislav Nikolić, u intervjuu objavljenom u dnevnom 

listu „Press“, u nedelju, 24. jula 2011. godine, najavio je da će, ako njegova stranka doĊe na 

vlast u Srbiji na predstojećim parlamentarnim izborima, „isto veĉe“ smeniti Aleksandra 

Tijanića, generalnog direktora Radio-televizije Srbije.  

 

Generalne direktore javnih radiodifuznih ustanova u Republici Srbiji, pa i Radio-televizije 

Srbije kao jedne od njih, u skladu sa odredbama Zakona o radiodifuziji, imenuje i razrešava, 

dvotrećinskom većinom od ukupnog broja ĉlanova, Upravni odbor. U skladu sa istim 

Zakonom, Upravni odbor ima devet ĉlanova koje imenuje i razrešava Republiĉka radiodifuzna 

agencija iz reda novinara i afirmisanih struĉnjaka za medije, menadţment, pravo i finansije, 

kao i drugih uglednih liĉnosti. Ĉlanove Saveta Republiĉke radiodifuzne agencije, takoĊe u 

skladu sa odredbama Zakona o radiodifuziji, bira i razrešava Narodna skupština Republike 

Srbije, ali u skladu sa uslovima predviĊenim tim Zakonom. Ĉlanove Saveta Republiĉke 

radiodifuzne agencije bira Skupština, na predlog ovlašćenih predlagaĉa, iz reda uglednih 

struĉnjaka iz oblasti koje su od znaĉaja za obavljanje poslova iz nadleţnosti Agencije. Izjave 

poput ove koju je dao Tomislav Nikolić, koliko god i on sam pokušava da je obrazloţi 

nezadovoljstvom kvalitetom i neizbalansiranošću programa Radio televizije Srbije, zapravo 

podrivaju sistem regulisanja radiodifuzije u Srbiji i zakonom utvrĊen poloţaj ustanova javnih 

radiodifuznih servisa u Republici Srbiji. Taj sistem i taj poloţaj, nespojivi su sa smenjivanjem 

ili instaliranjem partijskih kadrova na funkcije u ustanovama javnih radiodifuznih servisa. S 

druge strane, Zakonom o javnom informisanju izriĉito je zabranjeno ograniĉavanje slobode 

javnog informisanja, izmeĊu ostalog i zloupotrebom drţavnih ovlašćenja, koja bi Nikolić i 

stranka na ĉijem je ĉelu, mogao steći nakon parlamentarnih izbora, ali i bilo kojim drugim 

naĉinom podesnim da ograniĉi slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Istovremeno, 

zabranjen je i svaki drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao i uticaj podesan da ih 

omete u obavljanju posla. U periodu u kom medijski profesionalci, ali i javnost u Srbiji, teţe da 

kroz usvajanje Medijske strategije, ustanove odgovarajuća pravila igre na medijskoj sceni, koja 

bi garantovala i istinsku nezavisnost ustanova javnih radiodifuznih servisa u interesu javnosti i 

dalje demokratizacije društva, bilo kakav pokušaj da se upravljaĉke i ureĊivaĉke pozicije u 



4 

 

ustanovama javnih radiodifuznih servisa svedu na nivo politiĉkog plena koji se osvaja na 

izborima, zabrinjavajući je i apsolutno neprihvatljiv. 

 

1.2. Dva snimatelja novinske agencije Tanjug, ĐorĊe Spasić i Davorin Pavlović, napadnuti 

su i povreĊeni 27. jula uveĉe, na severu Kosova, na putu od Leposavića ka Jarinju, na mestu 

gde su lokalni Srbi bagerom prepreĉili put. ĐorĊe Spasić, koji je zadobio teţe telesne povrede, 

izjavio je da su Davorin Pavlović i on izašli iz auta i krenuli ka graniĉnom prelazu ne bi li 

napravili snimak barikada i blokiranog puta, kada ih je napala grupa huligana. „Jedan je 

zastao, oteo mi kameru i snaţno me njome udario po glavi. Pao sam na zemlju, a krv je šikljala 

iz rane, svuda oko mene. Kolegu pored mene su tukli, a onda su otrĉali“, izjavio je Spasić za 

dnevni list „Danas“. 

 

Svaki sluĉaj fiziĉkog napada na novinare i snimatelje, a posebno kao u ovom sluĉaju u kome je 

došlo do nanošenja povreda, pri ĉemu su povrede koje su nanete ĐorĊu Spasiću kvalifikovane 

kao teške, predstavlja ozbiljnu pretnju ostvarivanju prava na slobodu izraţavanja i ozbiljno 

ograniĉenje prava na slobodnu razmenu ideja, informacija i mišljenja. Ono što posebno 

zabrinjava je opasnost da, usled politizacije koja, po pravilu, prati incidenate na Kosovu, 

meĊusobnog nepoverenja i ĉestog nepostojanja ĉak i elementarne komunikacije izmeĊu 

nadleţnih na Kosovu i u Republici Srbiji, odgovorni za ovaj napad ne budu nikada otkriveni i 

izvedeni pred lice pravde. U takvim uslovima, okolnost na koju ukazuje Ljiljana Smajlović, 

predsednica Udruţenja novinara Srbije, koja u svojoj izjavi za dnevni list „Danas“ tvrdi da 

ĉitav jedan deo javnosti veruje da sme da se iskali na kamermanu ako mu se ne sviĊa slika na 

ekranu, postaje regionalni problem. Pri tome, takav problem u vremenu politiĉkih sukoba i 

trvenja oko nadleţnosti, nastavlja da buja i ozbiljno ugroţava pravo javnosti, ne samo u Srbiji i 

ne samo na Kosovu, da bude informisana o stvarima o kojima ima i pravo i interes da zna.  

 

1.3. Dnevni list „Kurir“ preneo je da su dr Slavko Tomić i lica koja su bila u njegovoj pratnji, 

a za koja je sam dr Tomić kasnije izjavio da su njegovi prijatelji, 27. jula pretili njihovom 

novinaru koji je izveštavao sa suĊenja iz Prvog osnovnog suda u Beogradu. Prvi osnovni sud 

osudio je tog dana prvostepeno dr Tomića i anesteziologe, Miodraga Stojanovića i Oliveru 

Jeremić, na po godinu i tri meseca zatvora, zbog teškog kriviĉnog dela protiv zdravlja ljudi, a 

vezano za smrt pacijentkinje od sepse posle rutinske operacije koju su oni obavili na klinici 

„Decedra“. „Nisam imao nameru da ikoga vreĊam, da pretim ili poniţavam. Moje reĉi, zbog 

spleta okolnosti i emotivnog naboja mene i mojih prijatelja koji su došli na izricanje presude, 

dobile su prizvuk kakav nisam ţeleo. Ţao mi je zbog svega što se desilo ispred suda, izvinjavam 

se“,  rekao je Tomić u izjavi koju je „Kurir“ objavio dva dana nakon incidenta. 



5 

 

Izveštavanje o sudskim procesima u Srbiji, posebno nakon izmena Kriviĉnog zakonika iz 

2009. godine, kojima je predviĊeno novo kriviĉno delo nedozvoljenog javnog komentarisanja 

sudskih postupaka, postaje sve sloţenije. Ovo posebno u svetlu ĉinjenice da ne postoji jasna 

praksa po pitanju toga koje i kakvo komentarisanje sudskih postupaka bi moglo doći pod udar 

zakona, što onda pogoduje autocenzuri. Da sve bude još gore, novinari ĉesto bivaju izloţeni 

napadima, po pravilu prijatelja i roĊaka optuţenih, a sudska straţa, takoĊe ĉesto, ne uspeva da 

obezbedi uslove u kojima bi novinari bez straha za svoju bezbednost mogli neometano da rade 

svoj posao. Primer napada na novinara „Kurira“ je redak, ali pohvalan primer, u kome se sam 

okrivljeni i nepravosnaţno osuĊeni dr Slavko Tomić, brzo po incidentu u kome su uĉestvovali 

on i njegovi prijatelji koji su prisustvovali izricanju kazne, javno izvinio novinaru i redakciji za 

neprimerene reakcije, vreĊanja i pretnje izreĉene ispred sudnice. 

 

1.4. Regionalna Radio-televizija Novi Pazar, u saopštenju koje je potpisao Edo Ĉelebić, 

urednik, tvrdi da su hakeri sa Kosova napali sajt te medijske kuće 10. jula. U saopštenju se 

navodi da je ovo bio šesti pokušaj obaranja internet stranice Regionalne Radio-televizije Novi 

Pazar od decembra 2010. godine. Nešto kasnije, 27. jula, oboren je sajt još jedne medijske 

kuće, City radija iz Niša. Redakcija je saopštila da veruje da razlog napada leţi u zajedniĉkoj 

emisiji mreţe lokalnih albanskih i srpskih radio stanica sa Kosova i iz Srbije, „Most izvan 

granica“, koja je istraţivala da li je moguć zajedniĉki ţivot Albanaca i Srba na Kosovu, da li je 

rešenje za Kosovo podela ili nezavisnost i da li kosovske institucije funcionišu ravnopravno za 

sve. Prva emisija „Most izvan granica“, emitovana je na City radiju 23. jula.  

 

U tekstu koji je, povodom napada na sajt Regionalne radio-televizije Novi Pazar, objavio 

dnevni list „Politika“, navodi se da su sve ĉešći napadi na sajtove u Srbiji, pri ĉemu su 

napadima najĉešće izloţeni sajtovi drţavnih institucija i javnih ustanova. „Politika“ piše, pre 

svega, o napadima hakera sa Kosova, ali su u praksi beleţeni napadi i iz drugih izvora. Po 

pravilu, napadaĉi na medijske sajtove ostaju neotkriveni, kao što je još uvek sluĉaj sa onima 

koji su u sinhronizovanoj akciji sa više lokacija, poĉetkom 2009. godine, uĉinili nedostupnim 

sajt „Pešĉanika“. Za razliku od spreĉavanja štampanja i rasturanja štampanih stvari i 

spreĉavanja ili ometanja emitovanja radio ili televizijskog programa, koji su u Srbiji 

predviĊeni kao posebna kriviĉna dela, napadi na Internet medije ili Internet portale 

tradicionalnih medija, tretiraju se samo kao neovlašćen pristup zaštićenom raĉunaru, 

raĉunarskoj mreţi i elektronskoj obradi podataka, ili kao spreĉavanje i organiĉavanje pristupa 

javnoj raĉunarskoj mreţi. „Politika“ piše da je Višem javnom tuţilaštvu u Beogradu tokom 

prošle godine podneto svega šest kriviĉnih prijava zbog obaranja sajtova, iz ĉega ovaj list 

zakljuĉuje da se veliki broj napada ne prijavljuje. Dok god policija, istraţni organi i pravosuĊe 

ne budu uspeli da, makar i u malom broju prijavljenih sluĉajeva, prikaţu neke konkretne 

rezultate i odgovorne izvedu pred lice pravde, mediji na novim elektronskim platformama 



6 

 

ostaće prepušteni sami sebi. Ono što je najgore je što deo medija, hakere i dalje tretira ili kao 

romantiĉne heroje, u situaciji kada je reĉ o „našim hakerima“ koji obaraju „njihove sajtove“, ili 

tek kao nuţno zlo, zanemarujući poguban uticaj obaranja medijskih sajtova na medijske 

slobode i slobodu izraţavanja uopšte. O tome da ovakvi napadi, po pravilu, imaju i politiĉke 

ciljeve, svedoĉi i obaranje sajta City radija iz Niša, upravo kada je ta stanica realizovala 

zajedniĉku emisiju sa mreţom lokalnih albanskih i srpskih radio stanica sa Kosova i iz Srbije o 

perspektivi zajedniĉkog ţivot Albanaca i Srba na Kosovu. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Apelacioni sud u Beogradu doneo je pravosnaţnu presudu, kojom je novinar Milenko 

Vasović osuĊen zbog teksta objavljenog u „Dnevnom telegrafu“ pre 14 godina. Presudom je 

Vasović obavezan da, na ime naknade nematerijalne štete za pretrpljenu duševnu bol, isplati 

tuţiocu, Radovanu Vukoviću, 100.000 dinara, sa zakonskom zateznom kamatom od 

presuĊenja, kao i 107.960 dinara za troškove parniĉnog postupka. Povod presudi je pre 14 

godina objavljen intervju s Radovanom Vukovićem. Vuković je zbog izjava u tom intervjuu bio 

pritvoren u Crnoj Gori, ali je nakon dva meseca pušten iz pritvora, te je i naplatio naknadu 

štete zbog neosnovanog pritvaranja. Apelacioni sud je, meĊutim, u svojoj presudi našao da je 

Vasović intervjuisanom Vukoviću, savetniku u tadašnjoj Vladi Savezne Republike Jugoslavije, 

pripisao izjave koje nije davao on, već treće lice, koje je pri tome bilo ministar u toj istoj Vladi, 

te da mu je štetu naneo na taj naĉin. 

 

Presuda Milenku Vasoviću, još jedan je dokaz problema sa kojima se novinari u Srbiji 

suoĉavaju usled neprimereno dugog trajanja sudskih postupaka koji se protiv njih vode. 

Naime, Vasović je osuĊen da plati naknadu nematerijalne štete u svetlu ĉinjenice da, 14 godina 

nakon intervjua koji je vodio sa Radovanom Vukovićem, nije mogao da dokaţe da su izjave 

objavljene u tadašnjem „Dnevnom telegrafu“ zaista Vukovićeve. Sud je, naime, poverovao 

Vukovićevim svedocima koji su tvrdili da je sporne izjave dalo treće lice, ministar u Vladi, u 

kojoj je Vuković pre više od decenije bio samo savetnik. Sud nije uzeo u obzir ĉinjenicu da 

inicijalno, ni sam Vuković, u vreme kada je upravo zbog tih izjava bio uhapšen u Crnoj Gori, 

nije sporio da su izjave njegove, kao ni to što je „Dnevni telegraf“, po Vukovićevom izlasku iz 

pritvora u Crnoj Gori, objavio njegov odgovor, u kome je primedbe imao pre svega na naslov, 

odnosno zakljuĉke koje je novinar izvlaĉio iz izjava, a ne na same izjave kao takve. U 

konkretnom sluĉaju, sudovi u Srbiji su tokom trajanja postupka doneli dve prvostepene 

presude, od kojih je prva bila u korist novinara, druga u korist tuţioca, dok je na kraju 

Apelacioni sud presudio pravosnaţno, takoĊe u korist tuţioca, ali smanjio iznos dugovane 

naknade. MeĊutim, već sama ĉinjenica proteka vremena, od trenutka kada je intervju 



7 

 

objavljen, do dana kada je pravosnaţno presuĊeno, baca odreĊenu senku na pouzdanost 

dokaza na osnovu kojih je sud odluĉivao. 

 

2.2. Apelacioni sud u Beogradu saopštio je 11. jula da je potvrdio presudu kojom je jedan od 

voĊa navijaĉa Partizana, Miloš Radisavljević - Kimi, osuĊen na šest meseci zbog nasilniĉkog 

ponašanja. Sud je, meĊutim, ukinuo deo presude koji se odnosi na ugroţavanje sigurnosti 

novinarke B92, Brankice Stanković. Podsetimo, Radisavljević je pred Prvim osnovnim sudom 

u Beogradu u avgustvu 2010. osuĊen na 16 meseci zatvora zbog nasilniĉkog ponašanja i 

ugroţavanja sigurnosti Brankice Stanković. Radisavljević je vodio navijanje na fudbalskoj 

utakmici Partizan - Šahtjor iz Ukrajine, na kojoj su navijaĉi sa tribine stadiona Stankovićevoj 

skandirali da je otrovna kao zmija i da će proći kao ubijeni novinar Slavko Ćuruvija, šutirajući 

na tribini i udarajući lutku koja je predstavljala novinarku B92. Po nalazu Apelacionog suda, 

reĉi pesama koje je Radisavljević pevao predstavljaju grubo vreĊanje liĉnosti Brankice 

Stanković i ugroţavaju spokojstvo graĊana, ali u delu presude koja se odnosi na ugroţavanje 

sigurnosti novinarke, nisu izneti jasni i ubedljivi razlozi zbog kojih se smatra da je 

Radisavljević izvršio kriviĉno delo ugroţavanja sigurnosti na naĉin koji mu se optuţnicom 

stavlja na teret. 

 

Apelacioni sud našao je, da iz stanja u spisima predmeta proizilazi, da okrivljeni Radisavljević 

nije pevao pesmu „Otrovna si kao zmija, proći ćeš kao Ćuruvija“, ali da je „nabijao“ lutku na 

metalnu šipku. Apelacioni sud je, takoĊe našao, da je iz obrazloţenja prvostepene presude 

izostala ocena o tome koje je to konkretne radnje okrivljenog oštećena doţivela kao pretnju. 

Prvostepenom sudu naloţeno je da ponovo izvede dokaz saslušanjem Stankovićeve. Ne sporeći 

da smisao dvostepenosti sudskog postupka upravo i jeste taj da van svake sumnje utvrdi sve 

okolnosti vezane za presuĊenje, te da je moguće da je obrazloţenje prvostepene presude zaista 

sadrţalo odreĊene manjkavosti, kao što je to Apelacioni sud i našao, teško je logiĉno razumeti 

da sud u konkretnom sluĉaju prihvata da je šutiranje, udaranje i nabijanje na kolac lutke koja 

predstavlja novinarku, nasilniĉko ponašanje koje ugroţava spokojstvo graĊana, ali ne i pretnja 

samoj novinarki predstavljenoj lutkom na kojoj su se Radisavljević i navijaĉi iz njegove grupe 

iţivljavali. Ovo tim pre, što je Brankica Stanković i godinu i po dana nakon incidenta i dalje 

pod permanentnim nadzorom i obezbeĊenjem, upravo zbog procene policije da joj je sigurnost 

ozbiljno ugroţena. 

 

2.3. Apelacioni sud u Kragujevcu ukinuo je presudu protiv glavnog i odgovornog urednika 

„Ĉaĉanskih novina“, Stojana Markovića, zbog klevete, preneo je dnevni list „Danas“. Stojan 

Marković je bio osuĊen pred Osnovnim sudom u Ĉaĉku zbog klevete, na kaznu od 100.000 

dinara, po tuţbi Velimira Ilića koji se prepoznao u humoresci „Zanemoćali mandarin“. 



8 

 

Marković je, prema obrazloţenju prvostepene presude, Ilića povredio humoreskom 

objavljenom februara 2009. godine i komentarom da „dolazi vreme za polaganje raĉuna“.  

 

Presuda Stojanu Markoviću zbog satiriĉnog teksta objavljenog u „Ĉaĉanskim novinama“, a 

posebno njeno obrazloţenje, u kome se nalazi da je Marković, satiriĉnim tekstom koji nije u 

dovoljnoj meri zasnovan na ĉinjenicama, oklevetao narodnog poslanika, bivšeg 

gradonaĉelnika Ĉaĉka i bivšeg ministra u Vladi Republike Srbije, lidera parlamentarne stranke 

Nova Srbija, ozbiljno je uznemirila medijske profesionalce, ali i javnost u celini. Ukidanje ove 

presude, kao jedne od onih koje su nesumnjivo doprinele jaĉanju autocenzure u Srbiji, 

svakako jeste dobra vest. Sa druge strane, ukidanje jedne presude, samo po sebi teško da moţe 

da znaĉi i generalni zaokret u sudskoj praksi u Srbiji u odnosu na tretman politiĉara u 

medijima. Dostizanje standarda, u kome politiĉari neće biti zaštićeni od kritiĉkih tekstova više 

u odnosu na obiĉne graĊane, ostaje i dalje cilj koji srpsko pravosuĊe tek treba da dosegne, a 

presuda Apelacionog suda u Kragujevcu je jedan korak u pravcu dostizanja tog cilja. 

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA 

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju, obraĊena je kroz odeljak o slobodi 

izraţavanja.  

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. Savet Republiĉke radiodifuzne agencije je 13. jula 2011. godine uputio poziv svim 

kablovskim operatorima da u svoju ponudu uvrste programe svih regionalnih i lokalnih 

emitera, u onim podruĉjima u kojima ti emiteri imaju dozvolu za zemaljsko emitovanje. U 

saopštenju objavljenom tim povodom, navodi se da ova oblast nije ureĊena i da je 

odgovarajuća regulativa još u pripremi, te da stoga Savet RRA preporuĉuje da se uvrštavanjem 

programa regionalnih i lokalnih emitera sa dozvolom za zemaljsko emitovanje u kablovsku 

ponudu na podruĉjima na koja se dozvola za zemaljsko emitovanje odnosi, doprinese punom 

informisanju graĊana i zaštiti pluralizma mišljenja. Ovome je prethodilo saopštenje Udruţenja 

novinara Srbije, koje je od RRA traţilo reakciju nakon što je 5. jula kablovski operator SBB 

iskljuĉio program TV K 9 koja ima dozvolu za lokalno emitovanje u Novom Sadu. Po navodima 

UNS-a, u mreţi ovog kablovskog distributera u Novom Sadu je više od 50 odsto domaćinstava. 



9 

 

ANEM je u svom saopštenju ukazao da ovo nije jedini sluĉaj, budući da je ista sudbina zadesila 

i TV VK koja ima dozvolu za lokalno emitovanje u Kikindi. 

 

Zakon o radiodifuziji ne predviĊa obavezu prenosa kanala sa dozvolom za zemaljsko 

emitovanje u kablovskim sistemima. Zakon jedino predviĊa da su operatori koji ispune uslove 

za pruţanje usluge distribucije televizijskih programa u skladu sa telekomunikacionim 

propisima, obavezni da pribave prava i dozvole za distribuciju programa, pri ĉemu se dozvola 

za kablovsko emitovanje ne pribavlja za one kanale koji se mogu primati putem slobodnog 

(nekodiranog) satelitskog emitovanja na teritoriji Republike Srbije, kao ni za one koji imaju 

dozvolu za zemaljsko emitovanje na podruĉju za koje je dozvola za emitovanje izdata, kao i da 

se programi javnih servisa besplatno emituju. U praksi se, meĊutim, dozvole za kablovsko 

emitovanje još uvek ne izdaju, a kablovski operatori ugovorima slobodno regulišu svoje 

odnose sa televizijama ĉije programe emituju. Pri tome, postoje ozbiljni razlozi za sumnju u 

diskriminatorski odnos kablovskih operatora prema domaćim kanalima i to posebno domaćim 

kanalima sa dozvolama za lokalno pokrivanje. Naime, stranim televizijskim kanalima, 

kablovski operatori plaćaju prava na distribuciju u svojim sistemima, dok se od domaćih 

kanala, ukljuĉivanje u kablovsku ponudu naplaćuje. Pojedine televizije sa dozvolama za 

zemaljsko emitovanje, koje odbiju da plate naknadu, na kraju ostaju bez ovog vida distribucije. 

U situaciji kada tek oko 50% stanovništva televizijske programa prima putem zemaljskog 

prenosa, izbacivanje iz kablovske ponude predstavlja ozbiljan problem svakom emiteru, a 

sloboda ugovaranja na koju se kablovski operatori pozivaju, preti da postane usko grlo i mesto 

na kome bi se, uz pozivanje na ĉisto ekonomske razloge, mogla vršiti selekcija informacija koje 

dolaze do graĊana. TakoĊe, ovakvo postupanje kablovskih operatora moglo bi da predstavlja i 

povredu konkurencije. Naime, Zakon o zaštiti konkurencije predviĊa da je primenjivanje 

nejednakih uslova poslovanja na iste poslove u odnosu na razliĉite uĉesnike na trţištu, ĉime se 

uĉesnici na trţištu dovode u nepovoljniji poloţaj u odnosu na konkurente, restriktivna praksa 

koja je neposredno na osnovu zakona zabranjena. Komisija za zaštitu konkurencije, kojoj je 

Zakon stavio u nadleţnost da prati i analizira uslove konkurencije, kao i da preduzima mere 

kojima se obezbeĊuje zaštita konkurencije, do sada se u nekoliko navrata bavila kablovskim 

operatorima. Po pravilu se, meĊutim, radilo o postupcima voĊenim po prijavama jednih 

operatora protiv drugih i uglavnom povodom ugovora koji su predviĊali ekskluzivnu 

distribuciju pojedinih televizijskih kanala. U meĊuvremenu, Republiĉka agencija za 

elektronske komunikacije, 7. jula 2011. godine, donela je Odluku o odreĊivanju relevantnih 

trţišta podloţnih prethodnoj regulaciji. Tom odlukom, za jedno od trţišta koje podleţe 

prethodnoj regulaciji, odreĊeno je i maloprodajno trţište distribucije medijskih sadrţaja. Više 

reĉi o ovoj odluci biće u narednom delu ovog izveštaja, koji se bavi analizom implementacije 

Zakona o elektronskim komunikacijama. 

 



10 

 

3. Zakon o elektronskim komunikacijama 

 

3.1. Upravni odbor Republiĉke agencije za elektronske komunikacije, 7. jula 2011. godine, 

doneo je Odluku o odreĊivanju relevantnih trţišta podloţnih prethodnoj regulaciji. Odluka je 

od znaĉaja za medijski sektor prevashodno zbog toga što predviĊa da maloprodajno trţište 

distribucije medijskih sadrţaja podleţe prethodnoj regulaciji. U izveštaju o analizi ovog trţišta, 

koju je RATEL vršio u skladu sa odredbama Zakona o elektronskim komunikacijama, 

zakljuĉuje se da postoje strukturne barijere za ulazak na trţište kablovske distribucije, koje se 

ogledaju u odsustvu ekonomskog interesa operatora za izgradnju sopstvene kablovske 

distributivne mreţe u podruĉjima gde već postoji mreţa drugog operatora. Pored ovog, po 

RATEL-u, postoje i regulatorne ulazne barijere, i to u IPTV segmentu, budući da je Telekom 

Srbija vlasnik celokupne fiksne telefonijske mreţe na teritoriji Republike Srbije. Analizom se 

SBB, kao operator sa trţišnim uĉešćem većim od 50%, utvĊuje kao operator sa znaĉajnom 

trţišnom snagom, te se najavljuje donošenje odluke kojom će mu biti uvedene regulatorne 

obaveze zabrane obraĉunavanja prekomernih cena, zabrane ometanja ulaska na trţište ili 

ograniĉavanja konkurencije previsokim ili preniskim cenama, zabrane davanja neopravdane 

prednosti odreĊenim krajnjim korisnicima, ograniĉavanja visine maloprodajnih cena, 

pribavljanja formalne saglasnosti od Agencije za formiranje i promenu sadrţaja i cena paketa 

usluga, odreĊivanja mera kontrole individualnih tarifa, kao i zasnivanja cena na troškovima 

pruţanja usluga ili na cenama na uporedivim trţištima.  

 

U izveštaju o analizi se navodi da je broj kablovskih, IPTV i DTH satelitskih pretplatnika u 

2009. godini, iznosio oko 1,1 milion domaćinstava, sa penetracijom od oko 42%. Uslugu 

distribucije nudi 81 registrovan operator, od toga 76 kablovskih operatora, 2 IPTV operatora i 

3 DTH operatora. Preko 85%  trţišta zauzima svega 7 operatora, a sam SBB ima trţišno uĉešće 

veće od 50%. Cilj prethodne regulacije, koju RATEL najavljuje, je spreĉavanje SBB-a da koristi 

svoju trţišnu snagu i odsustvo realne konkurencije tako što bi manje investirao, povećavao 

troškove i sniţavao nivo kvaliteta usluge. TakoĊe, po RATEL-u, SBB bi, u odsustvu regulacije, 

bio u poziciji da neopravdano povećava cene svojih usluga, što bi ostali operatori mogli 

shvatiti kao signal da treba da se ponašaju isto, što bi takoĊe išlo na štetu krajnjim 

korisnicima. Najavljene regulatorne obaveze, meĊutim, neće uticati na aktuelni problem 

diskriminacije pojedinih medija ĉiji se programi iskljuĉuju iz kablovske ponude. Za njegovo 

rešavanje, Zakon o elektronskim komunikacijama predviĊa drugaĉiji put, kroz predviĊanje 

mogućnosti da RATEL, na zahtev Republiĉke radiodifuzne agencije, odredi operatora koji je 

duţan da prenosi jedan ili više radijskih ili televizijskih programa na nacionalnom, 

pokrajinskom, regionalnom ili lokalnom nivou. RATEL bi ovu meru mogao da donese kada  

znaĉajan broj krajnjih korisnika koristi elektronsku komunikacionu mreţu konkretnog 

operatora kao jedini ili prvenstveni naĉin za primanje medijskih sadrţaja i kada je to 



11 

 

neophodno radi ostvarivanja jasno odreĊenih ciljeva od opšteg interesa, što, poštujući naĉela 

srazmernosti i javnosti, utvrĊuje Republiĉka radiodifuzna agencija. Ovakva odluka do sada 

nikada nije doneta, a Republiĉka radiodifuzna agencija se, umesto ove mere, kako je u ovom 

izveštaju već navedeno, opredelila za neobavezujuću preporuku kablovskim operatorima. 

 

3.2. Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva pokrenulo je 21. jula javne 

konsultacije o Predlogu pravilnika o tehniĉkim zahtevima za ureĊaje i programsku podršku za 

zakonito presretanje elektronskih komunikacija i zadrţavanje podataka o elektronskim 

komunikacijama. Pravilnik se donosi na osnovu ĉlana 127. stav 5. i ĉlana 129. stav 4. Zakona o  

elektronskim komunikacijama, a Ministarstvo je predvidelo da javne konsultacije traju do 4. 

avgusta. 

 

Ĉlanom 127. Zakona o elektronskim komunikacijama, predviĊeno je da su operatori 

elektronskih komunikacija duţni da omoguće zakonito presretanje komunikacija. Radi se 

zapravo o otkrivanju sadrţaja komunikacije, koje je, bez pristanka korisnika, dopušteno samo 

na odreĊeno vreme i samo na osnovu odluke suda, a ako je to neophodno radi voĊenja 

kriviĉnog postupka ili zaštite bezbednosti Republike Srbije, na naĉin predviĊen zakonom. 

Operatori su duţni da, radi ostvarivanja obaveze da omoguće zakonito presretanje 

elektronskih komunikacija, o svom trošku obezbede neophodne tehniĉke i organizacione 

uslove (ureĊaje i programsku podršku), a Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog 

društva, po pribavljenom mišljenju Ministarstva pravde, Ministarstva unutrašnjih poslova, 

Ministarstva odbrane, Bezbednosno-informativne agencije i Poverenika za zaštitu podataka o 

liĉnosti, bliţe propisuje zahteve za te ureĊaje i programsku podršku. Ĉlanom 129. stav 4. 

Zakona o elektronskim komunikacijama, predviĊeno je da Ministarstvo kulture, informisanja i 

informacionog društva, ponovo po pribavljenom mišljenju Ministarstva pravde, Ministarstva 

unutrašnjih poslova, Ministarstva odbrane, Bezbednosno-informativne agencije i Poverenika 

za zaštitu podataka o liĉnosti, bliţe propisuje zahteve u vezi sa zadrţavanjem podataka 

potrebnih za praćenje i utvrĊivanje izvora komunikacije, utvrĊivanje odredišta komunikacije, 

utvrĊivanje poĉetka, trajanja i završetka komunikacije, utvrĊivanje vrste komunikacije, 

identifikaciju terminalne opreme korisnika i utvrĊivanje lokacije mobilne terminalne opreme 

korisnika. Ove podatke, operatori su duţni da zadrţe za potrebe sprovoĊenja istrage, 

otkrivanja kriviĉnih dela i voĊenja kriviĉnog postupka, u skladu sa zakonom kojim se ureĊuje 

kriviĉni postupak, kao i za potrebe zaštite nacionalne i javne bezbednosti Republike Srbije, u 

skladu sa zakonima kojima se ureĊuje rad sluţbi bezbednosti Republike Srbije i rad organa 

unutrašnjih poslova. Obaveza zadrţavanja podataka traje 12 meseci od dana obavljene 

komunikacije, a operator je duţan da ih zadrţi na naĉin da im se bez odlaganja moţe 

pristupiti, odnosno da se bez odlaganja mogu dostaviti. Presretanje komunikacija, odnosno 

otkrivanje njihovog sadrţaja bez pristanka korisnika, kao i zadrţavanje podataka koji se tiĉu 



12 

 

izvora, odredišta i trajanja komunikacije, njene vrste, vrste opreme koja se za takve 

komunikacije koristi i njene lokacije, ĉak i kada je reĉ o mobilnoj opremi, ako se zloupotrebe i 

sprovode mimo ustavnog jemstva zaštite tajnosti komunikacija, u velikoj meri mogu ugroziti 

osnovna ljudska prava. Zato je za svaku pohvalu da se o Predlogu ovog pravilnika vode javne 

konsultacije. Ono što zabrinjava je što se vode tokom leta, u jeku godišnjih odmora i što traju 

samo 10 radnih, a ne punih 30 dana, koliko je Zakonom predviĊeno kada se radi o aktima koji 

se odnose na odreĊivanje opštih uslova za obavljanje delatnosti elektronskih komunikacija. 

Dalje, ustavnost odredbi koje predstavljaju osnov za donošenje ovog Pravilnika, u jednom delu 

je osporena Predlogom za ocenu ustavnosti, koga su Poverenik za zaštitu podataka o liĉnosti i 

Zaštitnik graĊana, podneli još 30. septembra 2010. godine Ustavnom sudu Republike Srbije. 

U takvim okolnostima, valjalo je da Ministarstvo ili saĉeka odluku Ustavnog suda po predlogu 

Poverenika i Zaštitnika graĊana, ili da makar javne konsultacije odrţi sa duţim periodom 

trajanja i u vreme kada veći broj zainteresovanih moţe da uĉestvuje u njima. Osnovna 

zamerka koja tekstu Predloga pravilnika već sada moţe da se stavi, odnosi se na ĉinjenicu da 

Predlog zapravo i ne specificira tehniĉki zahteve za ureĊaje i opremu, kao što bi se to ĉak i po 

njegovom imenu moglo pretpostaviti, već naprotiv, pravo na propisivanje funkcionalne 

specifikacije opreme, ureĊaja i programske podrške prenosi na Bezbednosno-informativnu 

agenciju, što izlazi daleko izvan okvira propisanog Zakonom o elektronskim komunikacijama. 

Ono što ovaj Pravilnik ĉini posebno interesantnim za medije, jeste okolnost da bi se njegovom 

zloupotrebom bespovratno kompromitovalo zakonom priznato pravo na zaštitu novinarskih 

izvora. 

 

 

III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA  

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, Narodna skupština Republike Srbije nije usvajala 

propise od znaĉaja za medijski sektor, odnosno sa implikacijama na njega. Najavljene su, 

meĊutim, izmene Kriviĉnog zakonika koje bi takav znaĉaj mogle da imaju. 

 

1. Krivični zakonik 

 

Drţavni sekretar Ministarstva pravde Srbije, Slobodan Homen, najavio je da izmene Kriviĉnog 

zakonika, koje se oĉekuju poĉetkom jeseni, predviĊaju dekriminalizaciju uvrede i klevete, 

pored ostalog i kako bi mediji bili rasterećeni strogih kazni koje ugroţavaju njihov opstanak. 

„Brisanje uvrede i klevete je izuzetno vaţno za novinare i medije koji su ĉesto izloţeni 

tuţbama“, naveo je Homen i napomenuo da će oni koji ţele da dokazuju da su oklevetani i 

uvreĊeni i da zbog toga trpe štetu, to i dalje moći u parniĉnom postupku odštetnim zahtevima. 



13 

 

Vaţeći Kriviĉni zakonik Republike Srbije predviĊa samo novĉanu kaznu i za klevetu i za 

uvredu, budući da je mogućnost izricanja zatvorske kazne ukinuta izmenama iz 2005. godine. 

Udruţenje novinara Srbije i Nezavisno udruţenje novinara Srbije pozdravili su najavljeno 

ukidanje kriviĉnih dela uvrede i klevete u Kriviĉnom zakoniku Srbije. Dekriminalizacija uvrede 

i klevete je od izuzetnog znaĉaja za razvoj graĊanskih prava i sloboda, a posebno za novinare i 

medije koji su poslednjih godina izloţeni epidemiji tuţbi i visokih novĉanih kazni koje 

ugroţavaju njihov opstanak, navodi se u saopštenju NUNS-a. To udruţenje smatra da će 

dekriminalizacija uvrede i klevete biti veliki iskorak zakonodavca u pravcu širenja slobode 

informisanja u Srbiji. UNS podseća da su prema vaţećim odredbama Kriviĉnog zakonika 

novinari i mediji kaţnjavani, ĉak i kada su samo prenosili zvaniĉna saopštenja organa vlasti i 

izjave drţavnih funkcionera, koji zaštićeni imunitetom, za svoje reĉi nisu snosili nikakvu 

odgovornost. 

 

Dekriminalizacija uvrede i klevete svakako bi predstavljala veliki iskorak u pravcu zaštite 

slobode izraţavanja u Srbiji. Dok je pomak iz 2005. godine, napravljen ukidanjem mogućnosti 

da se za klevetu izriĉu zatvorske kazne, imao više simboliĉan znaĉaj, budući da u praksi 

decenijama takve kazne nisu ni bile izricane, pa ĉak ni u vreme najgore represije nad medijima 

devedesetih godina prošlog veka, novĉane kazne za klevetu nisu retke ni danas. MeĊutim, 

sama dekriminalizacija klevete neće biti dovoljna, ukoliko ne doĊe do pomaka i na planu 

graĊanske odgovornosti za štetu i posebno prakse sudova u graĊanskim parnicama koje za 

povod imaju javno u medijima iznetu reĉ. I kroz naše prethodne izveštaje lako se moglo uoĉiti 

da broj presuda protiv novinara i medija za naknadu štete daleko prevazilazi broj onih za 

klevetu. TakoĊe, iznosi naknada koje sudovi ĉesto olako dosuĊuju, po pravilu prevazilaze 

iznose kazni koje se izriĉu za klevetu. 

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 

KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA 

 

REGULATORNA TELA 

 

1. REPUBLIČKA RADIODIFUZNA AGENCIJA (RRA)  

 

1.1.  Savet RRA, saopštio je 13. jula, da je obustavio postupak za oduzimanje dozvole, 

pokrenut protiv Televizije Prva, zbog emisije „Veĉe sa Ivanom Ivanovićem“. U saopštenju se 

navodi da je Savet, na osnovu izveštaja svojih sluţbi i izjašnjenja emitera, zauzeo stanovište da 



14 

 

u navedenim emisijama nije bilo govora mrţnje, niti elemenata kršenja Zakona o radiodifuziji. 

Savet je, istovremeno, prihvatio uveravanja uredniĉkog kolegijuma TV Prva da će s duţnom 

paţnjom voditi raĉuna da u emisiji „Veĉe sa Ivanom Ivanovićem“ ne bude preĊena granica 

dobrog ukusa. Podsetimo, povod za pokretanje postupka bilo je otvoreno pismo predsedniku 

Saveta Republiĉke radiodifuzne agencije, vladiki Porfiriju, koje je uputila Demokratska 

zajednica Hrvata (DZH), a u kome ova stranka nalazi da je, 29. aprila i 6. maja, voditelj emisije 

„Veĉe sa Ivanom Ivanovićem“, pogrdnim reĉima govorio o katoliĉkoj crkvi i „pozvao Al Kaidu 

da priĉeka da Hrvatska uĊe u Evropsku uniju, pa da onda postavi atomsku bombu uz jasne 

insinuacije gde.“  

 

Ĉlanom 38. Zakona o javnom informisanju, propisana je zabrana govora mrţnje i to kao 

zabrana objavljivanja ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiĉe diskriminacija, mrţnja 

ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, 

naciji, etniĉkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je 

objavljivanjem uĉinjeno kriviĉno delo. Naţalost, detaljnije obrazloţenje odluke Saveta da  

obustavi postupak za oduzimanje dozvole TV Prva nije objavljeno, ali se ĉini da je Republiĉka 

radiodifuzna agencija u ovom sluĉaju umela da napravi razliku izmeĊu izjave u humoristiĉkoj 

emisiji, koliko god ona bila lišena dobrog ukusa i podsticanja diskriminacije. 

 

1.2.  Savet RRA saopštio je da je Prekršajni sud u Beogradu, postupajući po prekršajnoj 

prijavi Republiĉke radiodifuzne agencije, podnetoj povodom emisije „Trenutak istine“, 

emitovanoj oktobra 2009. godine na Televiziji Pink, izrekao ovoj medijskoj kući kaznu od 

750.000 dinara. Podsetimo, u spornoj emisiji, voditeljka, Tatjana Vojtehovski, gošći koju je 

otac godinama silovao, prvi put kada je imala samo jedanaest godina, postavila je pitanje da li 

je ikada doţivela orgazam tokom seksualnog odnosa sa svojim ocem. Nakon ţestokih osuda u 

javnosti, u kojima se isticalo da je emisija u suprotnosti sa odredbama Zakona koje se odnose 

na zaštitu maloletnika, kao i da promoviše nasilje implicirajući da moţe dovesti do orgazma 

kod ţrtve, Republiĉka radiodifuzna agencija podnela je prijavu Prekršajnom sudu, pozivajući 

se upravo na odredbe Zakona o radiodifuziji kojima se štiti fiziĉki, mentalni i moralni razvoj 

dece i omladine. 

 

Za emitovanje programa ĉiji sadrţaji mogu da škode fiziĉkom, mentalnom ili moralnom 

razvoju dece i omladine, Zakonom o radiodifuziji predviĊena je mogućnost izricanja 

prekršajne kazne u rasponu od 300.000 do 1.000.000 dinara. U konkretnom sluĉaju, nije 

objavljeno koje je okolnosti sud uzeo u obzir prilikom odmeravanja kazne u iznosu od 750.000 

dinara. Ono što, meĊutim, zabrinjava je to što je Prekršajnom sudu trebalo gotovo dve godine 

od incidenta da donese prvostepenu odluku, kao i što sama Republiĉka radiodifuzna agencija, 



15 

 

pored podnošenja prekršajne prijave, nije našla da je u konkretnom sluĉaju napravljena 

dovoljno ozbiljna povreda zakona koja bi opravdavala neke od mera iz njene nadleţnosti, pa 

ĉak ni upozorenje.  

 

DRŽAVNI ORGANI 

 

2.  MINISTARSTVO KULTURE, INFORMISANJA I INFORMACIONOG 

DRUŠTVA 

 

Ministar kulture, informisanja i informacionog društva, Predrag Marković, je u pozdravnoj 

reĉi na panel diskusiji „Mediji u Srbiji na prekretnici“, odrţanoj u Medija centru 7. jula, u 

organizaciji Misije OEBS-a u Srbiji, rekao da će Ministarstvo do 15. jula primati primedbe, 

predloge, komentare i sugestije na Nacrt medijske strategije, posle ĉega će se preći na finalno 

oblikovanje teksta, koji bi najkasnije do poĉetka septembra trebalo da bude gotov i predat u 

dalju proceduru. „Sve primedbe će biti razmotrene, kako bi se svi interesi zaštitili“, rekao je 

Marković, „a na osnovu do sada odrţanih javnih rasprava, traţiće se naĉin da se garantuju 

prava graĊana na informisanje na lokalnom i regionalnom nivou.“ Ministarstvo je na svoj 

Internet sajt postavilo sve pristigle komentare, kao i video zapise okruglih stolova odrţanih u 

Kragujevcu, Novom Pazaru, Novom Sadu, Nišu, Beogradu i Ĉaĉku, što je svakako doprinelo 

transparentnosti ĉitavog procesa. U kom pravcu se, meĊutim, da se posluţimo ministrovim 

reĉima, tekst „finalno oblikuje“, ostaje da se vidi, budući da je dalji rad Ministarstva na tekstu, 

u dobroj meri obavijen tajnom. Ministarstvo se u ĉitavom toku javne rasprave prema tekstu 

Nacrta kog je samo pustilo u raspravu i u ĉijoj izradi su uĉestvovali i eksperti koje je i samo 

izabralo i imenovalo, odnosilo kao prema stranom telu i s neprihvatljivom distancom. 

Ministar Marković je ĉak izjavio da se Srbija, u izradi Medijske strategije, lišila odluĉivanja i 

dozvolila predstavnicima medijskih udruţenja i asocijacija da odrede i oblikuju tekst tako 

vaţnog dokumenta. Iako je ministar oĉigledno bio mišljenja da je ovakav stav drţave potvrda 

njene otvorenosti i demokratiĉnosti, postoje još najmanje dva moguća scenarija, koja bi 

distancu drţave od dokumenta kog sama pušta u javnu raspravu, mogla da objasne. Prvi, da je 

regulatorni kapacitet drţave u toj meri oskudan, da ona u medijskom sektoru zapravo ne zna 

šta hoće, ali i drugi, da je ono što drţava hoće, u tolikoj meri u suprotnosti sa onim što je 

prihvatljivo profesionalcima u medijskom sektoru, da se Ministarstvo i ne usuĊuje da otvoreno 

saopšti svoje pozicije. Šta god bila istina, drţanje Ministarstva u javnoj raspravi ne obećava 

mnogo toga dobrog u daljem toku rada na Medijskoj strategiji. 

 

 



16 

 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA 

 

3. ORGANIZACIJA PROIZVOĐAČA FONOGRAMA SRBIJE (OFPS) 

 

Predsednik Upravnog odbora Organizacije proizvoĊaĉa fonograma Srbije, uputio je 20. jula, 

dopis predsedniku Unije poslodavaca Srbije, kojim ga poziva na obnavljanje razgovora o 

stanju u oblasti kolektivnog ostvarivanja autorskog i srodnih prava, kao i na nastavak 

pregovora o jedinstvenoj tarifi. Dopis je objavljen i na sajtu OFPS-a, a povod mu je bilo 

obraćanje Unije poslodavaca predsednicima i sudijama privrednih sudova i Privrednog 

apelacionog suda. Unija poslodavaca, kako se navodi u tom dopisu, obaveštava sudove da je 

potpisala ugovor o saradnji sa organizacijom Fair Share d.o.o, kako bi svojim ĉlanicama 

ponudila muziku za javno saopštavanje koja je van sistema zaštite OFPS-a i Sokoja. 

Predsednik Upravnog odbora Organizacije proizvoĊaĉa fonograma, u dopisu ukazuje da se, u 

skladu sa odredbama Zakona o autorskom i srodnim pravima, pravo na naknadu za 

emitovanje, reemitovanje i javno saopštavanje fonograma, kao i na njima zabeleţenih 

interpretacija, moţe ostvariti samo preko organizacije za kolektivno ostvarivanje.  

 

Zakon o autorskom i srodnim pravima predviĊa da se autorsko i srodna prava mogu štititi 

idividualno i kolektivno. Individualno ostvarivanje autorskog i srodnih prava moţe se vršiti 

neposredno ili preko zastupnika, na osnovu odgovarajućeg punomoćja, a zastupnici u 

individualnom ostvarivanju autorskog i srodnih prava mogu biti fiziĉka ili pravna lica, pa tako 

i privredna društva, kao u primeru Fair Share d.o.o. MeĊutim, Zakon ustanovljava 

pretpostavku da organizacija ima ovlašćenje da deluje za raĉun svih nosilaca autorskog, 

odnosno srodnih prava, u pogledu onih prava i onih vrsta predmeta zaštite koji su obuhvaćeni 

njenom delatnošću. Jedina mogućnost za autora ili drugog nosioca prava da istupi iz 

mehanizma kolektivne zaštite, jeste da pisanim putem obavesti organizaciju da će svoja prava 

ostvarivati individualno. Kolektivne organizacije imaju obavezu da korisnike izveste o svim 

autorima ili drugim nosiocima prava koji svoja prava štite individualno. MeĊutim, postoji 

jedan broj sluĉajeva u kojima je kolektivna zaštita obavezna već na osnovu zakona, odnosno 

kada se prava ne mogu individualno štititi. Naime, tako je kod kablovskog reemitovanja 

autorskih dela (ĉlan 29. stav 2 Zakona o autorskom i srodnim pravima), kod posebne naknade 

od uvoza, odnosno prodaje tehniĉkih ureĊaja i praznih nosaĉa zvuka, slike i teksta za koje se 

opravdano moţe pretpostaviti da će biti korišćeni za umnoţavanje za liĉne nekomercijalne 

potrebe (ĉlanovi 39, 142 i 146. Zakona o autorskom i srodnim pravima), kod prava na naknadu 

za davanje na poslugu (ĉlan 40. Zakona o autorskom i srodnim pravima), kod 

interpretatorskih naknada za emitovanje, reemitovanje i javno saopštavanje interpretacija sa 

snimka izdatog na nosaĉu zvuka (ĉlan 117. Zakona o autorskom i srodnim pravima), kod 



17 

 

naknada proizvoĊaĉima fonograma za emitovanje, reemitovanje i javno saopštavanje izdatih 

fonograma (ĉlan 127. Zakona o autorskom i srodnim pravima). Naţalost, oĉigledno je da su 

razmere nepoznavanja propisa koji regulišu kolektivnu zaštitu autorskog i srodnih prava u 

Srbiji velike. Ne postoji osnov u Zakonu da se, kroz individualne ugovore sa zastupnicima, 

izbegne obaveza plaćanja kolektivnim organizacijama u odnosu na interpretatorske naknade i 

naknade proizvoĊaĉima fonograma za emitovanje, reemitovanje i javno saopštavanje 

interpretacija sa snimljenih fonogama. 

 

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva najavilo je, sredinom jula, da će do 

kraja 2011. biti puštena u rad probna mreţa za emitovanje digitalnog signala. Ministarstvo 

tvrdi da je naĊena mogućnost da se ranije krene sa probnim emitovanjem, kako bi se 

obezbedila lakša tranzicija emitovanja televizijskog signala sa analognog na digitalni. TakoĊe, 

iz Ministarstva je saopšteno da se razmatra mogućnost promene datuma potpunog prelaska na 

emitovanje digitalnog televizijskog signala i izmene Strategije digitalizacije. Da podsetimo, 

potpuni prelazak na emitovanje digitalnog televizijskog signala u Srbiji bio je planiran za 4. 

april 2012. godine. Dnevni list „Danas“ je objavio da bi rok za prelazak na digitalno emitovanje 

televizijskog signala mogao da se pomeri i za poĉetak 2013. godine, jer je osim probnog 

digitalnog signala, nemoguće ispuniti agendu iz Strategije. Krajem jula, takoĊe u dnevnom 

listu „Danas“, Vladimir Homan, direktor Javnog preduzeća „Emisiona tehnika i veze“, 

objasnio je da je poĉetak probnog emitovanja digitalnog TV signala u Srbiji planiran za 

sredinu novembra ove godine, do kad će biti napravljena mreţa sa 15 lokacija u zemlji, meĊu 

kojima će, sem velikih gradova, biti pokrivena i manja mesta. Prema njegovim reĉima, 

digitalni signal u ovoj „test mreţi“ neće biti prave snage, kako ne bi ometao analogni signal 

koji će se emitovati uporedo sa digitalnim. Homan navodi da je cilj probnog emitovanja 

digitalne televizije da se vidi kako će funkcionisati na terenu prelazak na ovu vrstu signala, što 

će potom Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva i Vlada Srbije iskoristiti 

kako bi videli da li će se zadrţati na prvobitnoj strategiji prelaska na digitalno emitovanje. 

 

Podsetimo, vaţećom Strategijom za prelazak sa analognog na digitalno emitovanje radio i 

televizijskog programa u Republici Srbiji, simulcast, odnosno period istovremenog analognog i 

digitalnog emitovanja, nije bio predviĊen. U svojim prethodnim izveštajima, upozoravali smo 

na zabrinjavajuće razmere kašnjenja i probijanja rokova predviĊenih Akcionim planom uz 

Strategiju digitalizacije. Navedena kašnjenja i probijanja rokova nuţno će dovesti do odlaganja 

planiranog potpunog prelaska na digitalno emitovanje. Najava puštanja u rad probne mreţe za 



18 

 

emitovanje digitalnog signala, mogla bi da znaĉi i da se Ministarstvo sada opredelilo za 

postavljanje realnijih ciljeva, mada je i sredina novembra, kao rok u kome se najavljuje 

puštanje probne mreţe u rad, veoma ambiciozan.  

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

1. Komisija za hartije od vrednosti potvrdila je da su tri kompanije biznismena Milana 

Beka većinski vlasnici kompanije „Novosti“, kako je to sam Beko prethodno rekao za B92. 

Bekove kompanije poseduju 62,42 odsto akcija, Republika Srbija 29,51 odsto, PIO fond 7,15 

odsto i 0,92 odsto mali akcionari. Komisija je odredila i privremenu meru, kojom je ograniĉila 

upravljaĉka prava Bekovim kompanijama, „Ardos“, „Trimaks“ i „Karamat“, na 25% ukupnih 

upravljaĉkih glasova, koja će vaţiti do objavljivanja ponude za preuzimanje manjinskog paketa 

ili do prodaje akcija. Beko sada ima dve mogućnosti: da objavi ponudu za preuzimanje 

preostalih akcija „Novosti“ ili da deo svog paketa proda i smanji udeo vlasništva na ĉetvrtinu. 

Zakon naime propisuje da, ukoliko neka firma dostigne više od 25 odsto akcija, vlasnik mora 

da da javnu ponudu za preuzimanje do sto odsto akcija ili da proda sve akcije preko 25 

procenata, a do prodaje moţe mu se ukinuti pravo glasa na sve akcije preko 25 procenata. 

Milan Beko je za B92 izjavio da je aktivno saraĊivao sa Komisijom za hartije od vrednosti, 

zajedno za pravnim zastupnicima „Ardosa“, „Trimaksa“ i „Karamata“, a da će odluku o 

izabranoj opciji doneti nakon konsultacija sa medijskom kućom WAZ. Austrijska kompanija, 

ĉlanica WAZ medijske grupe, zatraţila je u januaru ove godine od Komisije za zaštitu 

konkurencije Srbije odobrenje da preuzme 62, 4 odsto akcija kompanije „Novosti“. Beko je, 

naime, imao sporazum sa WAZ medijskom grupom o preprodaji akcija „Novosti“. 

 

Odluka Komisije za hartije od vrednosti samo je potvrdila ono što je i ranije bilo poznato, a što 

ni sam Milan Beko nije sporio – da on poseduje više od 62% akcija „Novosti“. Ovim je, 

meĊutim, definitivno razrešena samo jedna od kontroverzi koje su pratile privatizaciju 

„Novosti“. Podsetimo, u svom prethodnom izveštaju pisali smo o kriviĉnoj prijavi Saveta za 

borbu protiv korupcije protiv Milana Beka, Predraga Bubala - ministra za privredu i 

privatizaciju, Milka Štimca - predsednika Komisije za hartije od vrednosti, Dejana Malinića, 

ĐorĊa Jovanovića i Dušana Bajeca - ĉlanova Komisije, kao i Manojla Vukotića - direktora NIP 

„Novosti“. Više javno tuţilaštvo u Beogradu se nije oglašavalo povodom prijave. Savet je 

prijavu podneo zbog sumnje za izvršenja kriviĉnih dela zloupotrebe sluţbenog poloţaja, 

prevare, falsifikovanja isprave i udruţivanja radi vršenja kriviĉnih dela, a upravo u vezi sa 

privatizacijom „Novosti“. 

 



19 

 

2.  U poslednjih osam godina, u Srbiji je privatizovano ukupno 56 medija, od kojih je u 18 

sluĉajeva raskinut ugovor o prodaji, pokazuju podaci Agencije za privatizaciju, piše dnevni list 

„Danas“. Od predviĊenog broja javnih glasila za prodaju, 53 je ostalo neprivatizovano, od ĉega 

je za sedam medija privatizacija obustavljena, u 37 sluĉajeva prekinuta, dok su za osam glasila 

odrţane po tri neuspešne aukcije. U ovom trenutku, prema podacima Agencije, samo jedan 

medij nalazi se u postupku privatizacije i više nema nijednog javnog poziva za prodaju. Većina 

medija u Srbiji, prema podacima Agencije za privatizaciju, privatizovana je tokom 2007, dok je 

2010. godine prodato svega ĉetiri javna glasila.  

 

Proces privatizacije medija ocenjuje se u javnosti, po pravilu, kao neuspešan. Manjkaju, 

meĊutim, ozbiljne analize koje bi trebalo da prepoznaju razloge koji su doveli do neuspeha 

jednog broja privatizacija. U svojim izveštajima, u više navrata smo ukazivali na probleme koji 

se ogledaju, kako u prevelikom broju medija, tako i u nerazvijenom medijskom trţištu. 

Istovremeno i dalje veliki broj neprivatizovanih medija, njihovo privilegovanje od strane 

drţave i njihovo netransparentno finansiranje, objektivno dovode u pitanje opstanak, kako 

medija koji su prošli kroz proces privatizacije, tako i medija koji su od poĉetka bili 

komercijalni. Navedeni problemi obeshrabruju investitore, pa tako i ne ĉude podaci o velikom 

broju neuspešnih aukcija. Njihova sloţenost, meĊutim, nalaţe neophodnost iznalaţenja 

celovitog rešenja koje bi komercijalnim medijima obezbedilo ravnopravne uslove na trţištu, a 

posebno transparentno i nediskriminatorno trošenje budţetskih sredstava u medijskom 

sektoru, zbog znaĉajnog uticaja tih sredstava na sektor, u postojećim uslovima nerazvijenog 

trţišta oglašavanja. 

 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

Leto i sezona godišnjih odmora u Srbiji, već po tradiciji, koriste se da se u uslovima smanjene 

paţnje javnosti, ispod njenog radara, provuku odreĊena nepopularna rešenja. Jedan od 

najdrastiĉnijih sluĉajeva, bilo je usvajanje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnom 

informisanju iz 2009. godine. Ĉini se, meĊutim, da je javnost sada spremnija da se i u takvim 

uslovima odupre promenama koje bi mogle da ugroze ljudska prava, a u odnosu na medije, 

posebno prava na slobodu izraţavanja. Javna rasprava koju je Ministarstvo kulture, 

informisanja i informacionog društva pokrenulo o Predlogu pravilnika o tehniĉkim zahtevima 

za ureĊaje i programsku podršku za zakonito presretanje elektronskih komunikacija i 

zadrţavanje podataka o elektronskim komunikacijama, koji bi potencijalno mogao da 

kompromituje pravo na zaštitu novinarskih izvora, po zakljuĉenju ovog izveštaja ĉak je i 

produţena, a mogućnost da u njoj iznesu svoje primedbe iskoristila su i pojedina medijska 



20 

 

udruţenja. Produţeno je i trajanje javne rasprave o Medijskoj strategiji, a ministar Marković je 

najavio da će finalno oblikovanje teksta biti okonĉano najkasnije do poĉetka septembra. Ono 

što, meĊutim, nastavlja da brine je nespremnost ili nesposobnost Ministarstva da jasno 

definiše i argumentovano brani svoje stavove. Kada smo pomislili da je Ministarstvo, 

usvajanjem Nacrta strategije i njegovim puštanjem u javnu raspravu, napokon izašlo u javnost 

sa stavovima za koje se zalaţe i koje će biti spremno da brani, došlo je do neshvatljivog 

distanciranja. Distanciranje je bilo toliko, da je ministar Marković ĉak izjavio da se ne radi o 

Nacrtu Ministarstva, već o Nacrtu predstavnika medijskih udruţenja i asocijacija. Marković, 

meĊutim, nije objasnio najmanje dve stvari. Prvo, ako se već ne radi o Nacrtu Ministarstva, 

već o Nacrtu predstavnika medijskih udruţenja i asocijacija, zašto je Ministarstvo sa njim 

uopšte izašlo u javnu raspravu. Drugo, moţda još i vaţnije, ako Nacrt već ne odraţava 

autentiĉne namere i planove Ministarstva u medijskoj sferi, kakve su onda te autentiĉne 

namere i planovi Ministarstva i kada ćemo ih napokon saznati. U uslovima kada javnost ne 

zna ĉak ni sa kojih pozicija će Ministarstvo pristupiti najavljenom „finalnom oblikovanju 

teksta“, razloga za ozbiljnu zabrinutost svakako ima. 

 

 

 

 


